sobota, 15. februar 2014

ESZTERHAZY TORTA


BUDIMPEŠTA, MADŽARSKA


Budimpešta, pravi biser naše vzhodne sosede. Vzhodnoevropska mesta so mi tako ali tako že od nekdaj všeč. In sedaj se je pokazala priložnost – združiti prijetno s koristnim in si privoščiti pet dni madžarske prestolnice. In to v predbožičnem času, woo-hoo J.

Najprej je bilo treba do Budimpešte sploh priti - malo poguglam za javnim prevozom in glej ga zlomka – iz Ljubljane do Budimpešte je možno priti že za 20 eur, in to z odhodom avtobusa v petek popoldne! Kaj 'češ lepšega J. En dan prej se ustavim na ljubljanski avtobusni postaji, da bi kupila vozovnico. Prijazna Daliborka na okencu mi pove, da je to avtobus romunskega avtoprevoznika, ki iz Budimpešte nadaljuje pot v Bukarešto, in da zna zelo zamujati; da pa se je celo že zgodilo, da ga sploh ni bilo. Najprej sem jo z belim pogledala, ampak ker itak nisem imela rezervnega načrta, sem vozovnico vseeno kupila. Priznam, razmišljanje o situaciji mi je tisto noč ukradlo nekaj minut spanca – avtobus, poln Romunov, ki delajo kot gastarbajterji bogvekje in se za vikend vračajo domov k svojim ženam in šestnajstim otrokom. Zraven pa jaz, nesrečna blondinka, ki jih bo morala prenašati šest ur in pol, kolikor traja pot… brrrr….



V petek se s cmokom v želodcu odpravim na avtobusno postajo in že po poti razmišljam, kaj vse bom počela, med tem ko bom čakala ultra zamujajoč avtobus dvomljivega slovesa. Ko pridem na postajališče, mi skoraj oči padejo iz jamic – avtobus je že tam, čeprav sem po svoji stari navadi prispela petnajst minut prej! Nikjer ni bilo videti nobenega Romuna, samo dva šoferja v kravatah… Nejeverno vprašam »To Budapest?« in oba prikimata… pokažem vozovnico, prepišeta neke podatke, v polomljeni angleščini me vprašata še za ime in to je to… naložita mojo prtljago, ter prtljago mlajšega para, za katerega sem kasneje izvedela, da sta Brazilca, prav tako namenjena v Budimpešto… Usta mi vedno bolj lezejo v nasmešek, cmok v želodcu je izginil, jaz pa si počasi poiščem svoj sedež na avtobusu… oziroma svojih nekaj sedežev, saj smo jaz, brazilski par in še ena mlajša punca edini potniki… in tista dva šoferja? Nikakršna Romuna, kakor tudi ni bil romunski avtoprevoznik… čisto prava Madžara sta bila, in ker sem sedela čisto blizu njiju, sem se tistih šest ur vožnje pošteno zabavala -  ste že kdaj poslušali pogovor v jeziku, ki ga dejansko popolnoma nič ne razumete? J Je kar hecno, moram reči… J Uspela sem izluščiti dve besedi, ki sta se najpogosteje ponavljali - predvidevam da sta to osebni imeni obeh šoferjev…

V Budimpešto smo se peljali čez Zagreb. Med kratkim postankom lenobno gledam skozi okno in kar naenkrat opazim, da Brazilca vlečeta svoje kovčke iz prtljažnega prostora… Čakaj – pa saj sta rekla, da gresta v Budimpešto? Hmmm… ali smo se narobe razumeli, ali pa sta reveža za 350 km zgrešila svoj cilj…. Kakorkoli, naj jima bo sreča mila, jaz sem se naslonila nazaj in pustila, da Laszlo in Szoltan Krisztino varno pripeljeta do Budimpešte… J


ESZTERHAZY TORTA

Eszterhazy torta je dobila ime po princu Paulu III Antonu Eszterhazy de Galantha, članu Eszterhazy dinastije. Očitno je bilo nujno potrebno, da je priprava torte tako zakomplicirana kot njegovo ime J

BISKVIT:
8 beljakov
200 g blanširanih mandljev
170 g sladkorja

Mandlje pražiš v teflonski ponvi približno pet minut, da dobijo lepo zlatorjavo barvo. Ko se ohladijo, jih zmelješ v blenderju.
Zdaj sledi nekaj telovadbe – iz peki papirja izrežeš 7 kvadratov s stranico cca. 30 cm in na vsakega narišeš krog s premerom 26 cm. Razporediš jih po mizi (hja, bo kar zanimivo, če ste lastnik bolj majhne mize J). Kroge malo namastiš s koščkom masla. Pečico segreješ na 200°C.
Beljake skupaj s sladkorjem stepeš v čim bolj čvrst sneg (saj veste – mora se videti zareza z nožem). Zelo previdno in počasi primešaš mlete mandlje. Z maso čim bolj enakomerno premažeš prej pripravljeno Picassovo mojstrovino (dobro no, tiste narisane kroge sem mislila J) in pečeš vsakega približno 7 minut (dokler ne dobijo nekoliko zlate barve).


NADEV:
8 rumenjakov
1 vanilin sladkor
150 g sladkorja v prahu
50 g moke
250 ml mleka
250 g masla
Rumenjakom primešaš sladkor in vanilin sladkor in vse skupaj penasto umešaš. Posebej umešaš še maslo. K rumenjakom počasi primešaš moko. Mleko zavreš, odstraniš z ognja in primešaš rumenjakovo zmes. Premešaš s kuhalnico in daš nazaj na ne premočan ogenj. Ves čas mešaš, v nekaj minutah se bo začelo gostiti. Odstaviš z ognja in z mikserjem zmiksaš v gladko zmes. Popolnoma ohladiš in šele nato primešaš maslo.
Sedaj vzameš eno plast prej pripravljenega »biskvita«in ga premažeš s kremo. Nadaljuješ vse do zadnje plasti. Ko končaš, s kremo premažeš torto tudi ob strani. Plasti kreme naj bodo res tanke, sicer je bo prehitro zmanjkalo. No, sicer je pa Eszterhazy torta tudi mišljena, da ima tanke plasti biskvita in tanke plasti kreme J

Če ste lastnik sokoljega očesa, ste verjetno takoj opazili, da tortica na fotki nima sedem plasti, ampak samo pet J. No, očitno si tudi Madžari znajo kakšno stvar poenostaviti – vi se kar držite tradicije in napravite sedem plasti. Pa še številka je lepša, bolj pravljična J

BELA GLAZURA:
1 beljak
200 g mletega sladkorja
1 žlico limoninega soka
Sladkor počasi dodajaš beljaku in mešaš, dokler ne dobiš gladke mase. Dodaš še limonin sok, in po potrebi še sladkorja. Zadevca mora biti »gosto tekoča«, če vam je ta izraz poznan J

MREŽA:
Ja, mreža na vrhu je nujna, drugače niste naredili prave Eszterhazy torte. Kot če bi šli na Triglav in bi se na Kredarici obrnili, ker se prišli že dovolj daleč J
Do popolne sreče vas loči le še 30-40 g temne čokolade in tale postopek:
Čokolado stopiš nad soparo, z njo nadevaš plastično vrečko in ji odrežeš en konček (tako so delale naše mame, če imate kakšen bolj sofisticiran postopek – do not hesitate to use it J. Sedaj bo potrebne nekaj hitrosti – če se bo čokolada začela strjevati, mreža ne bo izgledala lepo, ampak nekako razpacano. Torej: na vrh torte s čokolado v vrečki narišeš čim tanjše koncentrične kroge. Nato z zobotrebcem povlečeš ravno črto iz središča najmanjšega kroga do enega roba torte in nato še do drugega roba torte. Postopek ponavljaš, dokler ne dobiš mreže. Lahko pa vsako drugo črto z zobotrebcem povlečeš v obratni smeri, torej od strani torte proti sredini. Dobiš takšen lep vzorec:


Ob strani okrasiš z mletimi mandlji in pustiš čez noč v hladilniku.

Eszterhazy torto sem si naročila v eni slaščičarni blizu stavbe madžarskega parlamenta. Družinska slaščičarna, oče je stregel, hčerka je kuhala kavo, sin pa se je motal okoli kuhinje. Čeprav so vsi trije skupaj imeli kakšnih tristo kilogramov, so bili prav simpatični J



Da bi jo pekla sama? Neeeeh, me ni dovolj prepričala… Dobra, ampak jaz prisegam na kombinacijo čokolade, oreščkov in dobro skrite tehtnice J

Pa dober tek J



0 komentarji:

Objavite komentar

Naslednja objava Prejšnja objava Domov
 
GRIŽLJAJI SVETA Copyright © 2010 | Designed by: Compartidisimo